• Inkoop bij Groosman Mode, hoe doen wij dat?

    Nathalie is onder andere verantwoordelijk voor een deel van de inkoop bij Groosman Mode, hier een inkijk in een dagje inkopen.

    Toen me enkele jaren geleden werd gevraagd of ik mee wilde gaan op inkoop voor de winkel moest ik niet lang nadenken. Mijn antwoord was dan ook enthousiast Ja! Tot op de dag van vandaag heb ik daar zeker nog geen moment spijt van gehad.

    Uiteraard komt het weleens ter sprake als ik bij een vriendin zit. En dan denken de meesten “oh dat is leuk dan kan je alles inkopen wat je leuk vindt”. Zo klinkt het wel heel leuk, snel en simpel. Niets is minder waar. 

    Bij iedere inkoop die we doen voor de winkels houden we rekening met vele aspecten. Ik geef jullie een kijkje achter de schermen.

    Ieder merk heeft z’n eigen inkoopbudget. Kort en simpel gezegd ieder merk heeft zijn eigen portemonnee en je kan niet meer uitgeven dan dat daar in zit, hoe moeilijk dat soms ook is! Met dit bedrag moet er een perfecte samenstelling van een collectie neergezet worden die passend is voor onze klanten. Er moet een goed evenwicht zitten in de collectie. Genoeg onderstukken die gecombineerd kunnen worden met de bovenstukken is hier een voorbeeld van.

    Vaak wordt er gezegd…. Oh dan kan je alles inkopen wat jij leuk vindt. Daar is een kort antwoord op.. Nee dat kan niet. Als we inkopen denken we aan onze klanten, doelgroep en waar een merk voor staat in onze winkel.

    Soms is het een hele puzzel om tot een mooi beeld te komen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik graag zwart / wit denk. Bij grijs is het twijfel en dan doe ik het meestal niet inkopen. Wij zeggen altijd: “Bij twijfel niet inhalen”. We mogen natuurlijk niet vergeten dat je zo af en toe ook eens uit je comfort zone moet stappen en dan toch dat extra fashionitem erbij neemt om je collectie modieus te maken. Het is dan ook altijd een compliment als de klanten zeggen dat de collectie er goed uitziet of dat ze met een enthousiast en dankbaar gevoel de winkel uitgaan met hun nieuwe set. Dáár doen we het voor!

    ’s Ochtends vroeg vertrekken we richting Amstelveen. Een productieve dag gaat het worden vandaag. Samen met mijn collega / vriendin zijn we onderweg naar Bestseller. Daar hebben we vele verschillende merken in te kopen zoals: ONLY, VILA, Object, Jack & Jones en nog een aantal die we verkopen in onze winkels. We worden altijd vriendelijk ontvangen en gaan dan de showroom in samen met de vertegenwoordigster. We spreken door hoe het allemaal gaat en of er nog bijzonderheden zijn van beide kanten. En dan moet ik eerlijk zijn, tijdens het gesprek gaan mijn ogen al van links naar rechts door de collectie die uithangt. Mijn enthousiasme moet ik nog even inhouden want straks gaan we door de collectie heen. Per maand hangt alles netjes op thema. We lopen best wat vooruit, zo’n ½ tot ¾ jaar. Zo zijn de eerste winterjassen weeral ingekocht terwijl de huidige winterjassen nog in de winkel hangen en gedragen worden met dit koude weer. Het is belangrijk om te weten welke wensen en verwachtingen onze klanten hebben van onze collectie. Maar daarentegen zijn we ook afhankelijk wat ons aangeboden wordt vanuit het merk. Dit maakt het voor mij als een superleuke uitdaging om een topcollectie uit te zoeken waar zowel onze klanten als wij van Groosman ons goed bij voelen.

    Als de collectie is samengesteld en we zitten mooi binnen budget (ja soms ben ik weleens iets té enthousiast en moet ik keuzes maken doordat ik ruim boven budget zit). Dit zie ik altijd maar als een compliment naar het merk. Gaan we naar de volgende afspraak en zo maken we onze dag vol.

    Op de terugweg naar huis bespreken we altijd de nieuwe trends. Dit is leuk we hebben soms al een beeld bij bepaalde items voor welke klant die echt een musthave gaan zijn.

    Nog ‘lekker’ 3 uur naar huis, maar wel met een voldaan gevoel!